کت عربستان بر سر ایرانیان


آفتاب نیوز :

ایران – عربستان سعودی; رابطه این دو کشور هرگز عادی نبوده است، حتی اگر این روزها سعی کنند وانمود کنند همه چیز عادی و آرام است، باورش سخت است. این رویکرد هرگز در ورزش و به طور خاص در فوتبال عادی نبوده است. هر جا که بحث بازی فوتبال بین ایرانی ها و عربستانی ها چه در عرصه ملی و چه در عرصه باشگاهی مطرح می شود، همه چیز حساسیت خاصی به خود گرفته است. هرچه اهمیت تیم و رقابت بیشتر باشد، این حساسیت بیشتر می شود. طبیعتا با وجود چنین حساسیت هایی، هواداران دو طرف بیش از سایر رقبا از مسابقات فوتبال استقبال می کنند.

دیدارهای زیادی وجود دارد که دو تیم ایرانی و عربستانی باید در سطح ملی و باشگاهی به مصاف یکدیگر بروند و ورزشگاه مملو از تماشاگر است. البته شاید راهی برای پرهیز از اتفاقات و اختلافات سیاسی دو کشور برای بررسی زمینه های این درگیری های حساس وجود نداشته باشد. هر دوی آنها از قدرت ویژه ای در خاورمیانه برخوردارند و لطف زیادی کرده اند. قطر به مهم ترین متحد ایران در این درگیری تبدیل شد و بحرین و امارات متحده عربی نیز به عربستان سعودی روی آوردند. می توان گفت پس از دوران هاشمی رفسنجانی، اختلافات سیاسی دو کشور در منطقه افزایش یافته و اوج آن را در دهه اخیر می توان مشاهده کرد.

اتفاقا این حساسیت که ریشه هایش از دهه گذشته بیشتر است به زمین فوتبال هم رسید. همین حساسیت بود که مهدی طارمی در دیدار تیم های «پرسپولیس» و «النصر» در لیگ قهرمانان آسیا که در ورزشگاه «عضدی» برگزار شد، پس از گلزنی با انگشتانش، سر حریف خود را قطع کرد. آن شادی بعد از گل همچنان یکی از سیاسی ترین شادی های تاریخ فوتبال ایران است.

محبوبیت این تفاوت در فوتبال گاهی کم شده و گاهی به اوج خود رسیده است. شعارهای سیاسی علیه آل سعود تا چند ماه گذشته و پیش از دوستی عربستان سعودی در برخی تجمعات به طور گسترده دیده می شد. حتی کار به جایی رسید که نیروهای ویژه مجبور شدند از دیوار سفارت عربستان سعودی بالا بروند و همه چیز را از حالت نیمه بسته موجود خارج کنند. سعودی ها دیگر نمی خواستند تیم های خود را به ایران بفرستند. همان النصر که سه سال بعد از آخرین شکست خود در آسیا مقابل پرسپولیس تلاش کرد از این باشگاه ایرانی در دادگاه های مختلف شکایت کند اما در نهایت به جایی نرسید.

شاید هر بیننده ای که چند سطر بالا را به اختصار مرور کرده باشد برایش عجیب باشد که روزی فوتبالدوستان ایرانی پیراهن تیم عربستان را بر تن خواهند کرد. اما با وجود چنین اتفاقی، عربستان بدون نیاز به برنامه ریزی سیاسی خاصی برای تاثیرگذاری بر فوتبال ایران، توانست به راحتی و با جذب بزرگترین ستاره های جهان که مهمترین آنها کریستیانو رونالدو است، لباس یک نفر را به تن کند. باشگاه عربستان سعودی هواداران ایرانی

شاید خیلی ها این موضوع را فقط مربوط به زمان حضور کریستیانو رونالدو در ایران بدانند; اما ماجرا از این قرار است که حتی یک سال قبل از ورود کریستیانو رونالدو به تهران، پیراهن باشگاه «انصر» عربستان با نام این ستاره پرتغالی در فروشگاه های ورزشی ایران بسیار دیده می شد. لباس های النصر نیز مانند لباس الهلال عربستان در این فصل به وفور در فروشگاه های ورزشی ایران با آپدیت هایی مشابه بزرگ ترین و مشهورترین تیم های جهان دیده می شود.

با نزدیک شدن به زمان ورود رونالدو به تهران، تمایل هواداران فوتبال در ایران برای پوشیدن پیراهن این تیم عربستانی بیشتر شد. بنابراین تعدادی از هواداران کریستیانو رونالدو که برای استقبال از او به فرودگاه و سپس به هتل محل اقامت کریستیانو رونالدو رفته بودند، پیراهن النصر عربستان را بر تن کرده و یا در دست داشتند. حتی کار به جایی رسید که دیگر ستارگان این تیم عربستانی از جمله مارسلو بروزوویچ از استقبال این باشگاه در تهران غافلگیر شدند و گفتند که به یاد نمی آورد جایی چنین استقبالی از تیم رقیب داشته باشد. نکته جالب در مورد اهمیت پیراهن النصر با نام رونالدو این است که چند نفری که توانسته اند با او ملاقات کنند، همان پیراهن تیم عربستان را بر تن داشتند. از نوجوانی که ابتدا گریه کرد و سپس توانست رونالدو را ملاقات کند تا تصویر منتسب به خانواده مدیر هتل اقامت که با کت نثری برای فرزندشان به دیدار رونالدو رفته بودند.

هر چند شاید هیچ کدام از این مسائل غافلگیر کننده تر از تصمیم پرسپولیس برای نگه داشتن پیراهن با استعداد رونالدو برای چند ساعت در فاطما حمامی نبود. تصمیمی بحث برانگیز که در نهایت باعث شد باشگاه این پیراهن را به هنرمند معلول پس دهد. اوج این اثر در دل هواداران ایرانی و شاید برخی مسئولان مربوط به چهره مومیایی مانندی است که گفته می شود چند روزی است در هتل اسپیناس دیده می شود. مجسمه کریستیانو رونالدو با پیراهن نصر. البته با تمام این تفاسیر ماجرا را باید از دید هواداران کریستیانو رونالدو دید؛ کسانی که شاید بگویند به اختلافات سیاسی و اختلافات قدیمی ایران و عربستان اهمیتی نمی دهند و به خاطر رونالدو لباس این تیم عربستانی را می پوشند. به هر حال، این طرح اولیه سعودی ها برای صدور بخشی از فرهنگ خود به کشورهای دیگر است. چند روزی است که این موضوع را در دل زمینی که هواداران زیادی شبیه فوتبال است پیدا کرده اند و از این موضوع نتیجه گرفته اند.

شاید خوشبین ترین هوادار، مدیر و مسئول عربستان سعودی فکرش را نمی کرد که یک سال پس از جذب کریستیانو رونالدو، برای دیدار با ستاره های این تیم عربستانی به تهران بروند و از پشت اتوبوس خود برای پوشیدن پیراهن نصر بدوند. . قلب تهران، جایی که دو تیم مطرح ایرانی به هم می‌رسند، یعنی پرسپولیس و استزلال حضور دارند. اگرچه روح ورزش تمام اتفاقاتی را که در مورد پوشیدن پیراهن تیم عربستان توسط ایرانی ها رخ داد، توجیه می کند. اما نباید ایده هوشمندانه سعودی‌ها را دست کم بگیریم که بی‌دقت بر کشورهای دیگر از طریق فوتبال تأثیر بگذارند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که همچنان مشغول نوسازی و تعمیر چند هزار صندلی سکوی ورزشگاه قدیمی هستیم که چمن آن چیزی جز افتخار مقابل ستاره های تیم عربستانی نداشت.

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما